ענייני ספריה

מרגישים שהתגעגעתי לכתיבה?

האמת שכעת אני בשלבי סיום של הלימודים ואני כותבת עבודות אקדמיות ואין דבר טוב יותר מאשר לכתוב בלוג על כל נושא שהוא כדי לשמן את הכתיבה. היום אני רוצה להתבאס בפניכם על התדמית המחורבנת של הספרניות. אני עובדת בפקולטה שעיקרה הנדסה ובואו נשים את הקלפים על השולחן: העבודה שלי לא מוערכת.

ראשית, יש ירידה גדולה בפניות לספריה מאז פרוץ ימי האינטרנט העליזים. תפקיד הספרנית הוא לא להשאיל ספרים ולא לסדר אותם על המדפים וגם לא לשלוף את המאמר הכי מהר. לכולם יש גוגל סקולר, בו הם מחפשים מאמרים וגוגל סקולר הוא מאוד זמין. העובדה שהמאמרים לא רלוונטיים? כמותם גדולה מדי על חשבון האיכות? לא ממש משנה לאף אחד. הסטודנטים מחפשים מאמרים בקלות רבה והם בטוחים שהם לא זקוקים לאף אחד.

אני גם יכולה לעזור בכל מיני דרכים שאינן דווקא חיפוש מאמרים אבל הסטודנטים ואפילו הפרופסורים יעדיפו לשבור את הראש חמש שעות על ציטוטים ולא לגשת להדרכה של רבע שעה אצלי. למה? כי הספרנית בטח איטית ואין בה תועלת. אני רואה את חוסר הסבלנות של כל מי שנכנס אלי לספריה, את המחשבה של: בטח יקח לה שעה למצוא לי ספר. הם לא מנומסים (אנדרסטייטמנט) ובאופן כללי, על אף הרצון הטוב שלי וסט הנימוסים האמריקאיים המשובחים – המפגש מהצד שלי, לא נעים. מהצד שלהם הם מראש מגיעים עם ציפיה לסבל מוחלט ולכן גם המפגש מצידם לא נעים.

העניין הוא שספריות אקדמיות לא עומדות במנותק מהפקולטה ולא מהאירגון הגדול יותר של האוניברסיטה/מכללה בה הן נמצאות. אם האוניברסיטה לא תבין את חשיבות הספריה ולא יהיה להם איכפת, מעמדה של הספריה יתדרדר. אם להנהלת הספריה לא יהיה איכפת או שהמטרות של ההנהלה והביצוע יהיו מגומגמות או לא רלוונטיות – הספריה פשוט תטבע. אני נמצאת במצב מתסכל מעט ומקווה שאיכשהו זה ישתנה, למרות שקשה לי להאמין.

2 thoughts on “ענייני ספריה

  1. ממש חבל לי לשמוע. בעלי הוא פיסיקאי והוא דווקא ממש אוהב ספריות, אבל הוא די נדיר בגישה שלו.
    אני זוכרת מימי לימודי שהספרניות היו ממש בגישה של ״אל תפריעו לי, אני עכשיו מרכלת עם הספרניות האחרות״, (זה היה באוניברסיטת בן-גוריון). ומהשנים הארוכות שעבדתי על התיזה שלי, אני זוכרת שממש קשה לחפש מאמרים רלוונטיים. כלומר, נכון שזה קל להקיש כמה מילות חיפוש בגוגל סקולר – אבל מזה לסנן את מה שבאמת רלוונטי? סיוט!

    1. אני יודעת! ואני יכולה לעזור, רק אף אחד לא מעוניין בזה כי יש תדמית (ובצדק!) שספרניות הן יצורות לא יעילות. אוף

Leave a Reply

